, ,

7 Fakta Menarik tentang Menara Jam di Mekah

Menara jam ini bernama Menara Abraj Al-Bait atau Menara Jam Diraja Mekah. Proyek menara jam ini dilaksanakan oleh kontraktor terkenal di Arab Saudi yaitu, Saudi Binladin Group.

Lokasinya berhadapan dengan Masjidil Haram, tepat di atas tapak Kubu Pertahanan Ajyad di zaman Khalifah Usmaniyah yang telah dirobohkan.

Berikut merupakan fakta menarik mengenai Menara Jam Mekah:

1- Menara Jam Abraj Al-Bait Mekah itu merupakan menara jam yang tertinggi dunia. Mngalahkan menara-menara jam terkenal lain dari seluruh dunia. Seperti Menara Jam Palace of Culture and Science di Warsaw Poland, Menara Jam The Big Ben di London, Menara Jam Rajabai di Mumbai India dan Menara Jam Ann-Bradley di Milwaukee Amerika Syarikat.

2- Menara Jam Abraj Al-Bait Mekah merupakan menara yang mudah terlihat hingga sejauh 17 kilometer pada waktu malam dan 11 hingga 12 kilometer pada waktu siang hari dengan kalimah Allah terpampang jelas pada keempat-empat permukaannya.

3- Setiap kali masuk waktu sholat Subuh, Zuhur, Ashar, Maghrib dan Isya, maka akan terpancar dari jam tersebut cahaya lampu yang terlihat hingga sejauh 28 kilometer.

4- Cahaya dua juta lampu LED yang menghiasi jam tersebut dengan 21,000 terdiri cahaya yang berwarna hijau dan putih, yang selamanya menjadi lambang warna agama Islam yang suci.

5- Keindahan jam itu semakin lengkap dengan 90 juta kaca mozaik berwarna keemasan yang menghiasi keempat permukaan sisi-sisinya dengan motif atau corak flora dan fauna.

6- Ada dua lift yang akan mengantar para pengunjung hingga ke sebuah balkon atau anjungan pengunjung yang terlektak lima meter dibawah jam.

7- Dirancang oleh arsitek-arsitek dari Jerman dan Swiss dan menghabiskan biayah hingga US$ 800 juta. 









0 komentar: